آموزش گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت

در ابتدا قبل از توضیح نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی  باید مختصری در مورد آن به شما توضیح دهیم و بگوییم که چه نوع سایت هایی نیاز به دریافت نماد اعتماد دارند.

نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس enamad.ir نوعی مجوز برای وب سایت ها می باشد که باعث اعتماد سازی میان کاربر و مدیر سایت میشود. معمولا هم بعد از طراحی سایت فروشگاهی یا تمام سایت هایی که بخش پرداخت آنلاین در سایت خود دارند به نماد اعتماد نیاز پیدا میکنند. همچنین نکته ای که وجود دارد اگر شما فروشگاه اینترنتی داشته باشید در صورتی که بخواهید درگاه پرداخت های مستقیم بانکی مثل سامان و پارسیان و … در سایت خود اضافه نمایید باید حتما پروسه دریافت نماد اعتماد را طی نمایید.

آموزش گام به گام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

مرحله‌ی اول

در ابتدا باید وارد سایت enamad از طریق این لینک بشوید .

در صفحه ای که برای شما باز میشود روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید .

 

در این صفحه ابتدا نوع شخصیت متقاضی دریافت نماد را انتخاب نمایید که معمولا اگر شرکت باشید شخص حقوقیتجاری و اگر شخش باشید شخص حقیقیتبعه ایران را باید انتخاب نمایید.

بعد از وارد کردن مشخصات و زدن دکمه تایید یک ایمیل برای شما ارسال میشود که حاوی لینک فعال سازی می باشد و برای تکمیل فرایند ثبت نام باید بر روی آن کلیک کنید.

 مرحله دوم

در این مرحله شما باید اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی خود را وارد کرده و تأیید کنید.

مرحله سوم

بعد از پر کردن فرم به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت لزوم) را بارگذاری کنید. از میان مدارک خواسته شده تنها تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه اجباری بوده و مابقی اختیاری هستند.

مرحله چهارم

 

برای رفتن به مرحله بعد باید اطلاعات تماس خود را با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت با شماره‌ی تعیین شده تأیید کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله بعد از تأیید شدن اطلاعات تماس باید بر روی گزینه‌ی افزودن کسب‌وکار کلیک کنید. با کلیک کردن روی این گزینه فرمی مشابه تصویر بالا برای شما باز خواهد شد که باید اطلاعات آن را تکمیل کنید. بعد از تأیید کردن اطلاعات می‌توانید وارد قسمت مدیریت کسب‌و‌کار شوید.

مرحله ششم

برای اخذ تأییدیه فنی باید فرم بالا را پر کنید و کد تأیید ارسال شده را وارد کنید.

مرحله هفتم

بعد از تکمیل اطلاعات باید فرم نظرسنجی را پر کنید.

مرحله هشتم

باید چک لیست مرتبط با الزامات نماد اعتماد را بررسی کنید. این چک لیست شامل تنظیماتی در بخش مدیریت وبسایت است.

مرحله نهم 

در این مرحله شما باید بعد از تأیید ارزیابی درخواست، مدارک فیزیکی خود را به آدرس پستی درج شده در سایت ارسال کنید. متقاضیان باید فرم تعهدنامه همراه با کد تأیید آدرسی که برایشان ارسال می‌شود را تکمیل و امضا کنند و همچنین کپی برابر اصل مدارک درخواست شده را پست کنند.

ارزیابی وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی از ۳ جهت مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرند و نتیجه‌ی بررسی در قالب چک لیست الزامات به متقاضی می‌رسد:

۱- محتوای وب‌سایت و مرتبط بودن آن با مدل کسب‌و‌کار و خدمات ارائه شده

کسب‌و‌کارهای اینترنتی موظف به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور هستند. به همین جهت شیوه‌های بازاریابی، عدم فروش کالاهای غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیرقانونی و عدم استفاده از نشانه‌های دولتی در سایت در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۲- فرآیند فروش و ثبت سفارش

مشخصات فنی محصولات یا خدماتی که در یک وب‌سایت برای فروش گذاشته می‌شوند باید داخل وب‌سایت درج شده باشند. همچنین مبلغ محصول و هزینه‌های جانبی آن باید به‌طور کامل درج شوند. فرآیند خرید باید امکان ثبت سفارش و صدور پیش‌فاکتور را قبل از ثبت نهایی داشته باشد. بعد از خرید نیز باید یک کد رهگیری به کاربر داده شود تا بتواند فرآیند خرید خود را پیگیری کند.

۳- استاندارد صفحات وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی باید اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهند. درج اطلاعات لازم در تب‌های درباره‌ی ما و تماس با ما الزامی است. تب درباره‌ی ما باید دارای اطلاعات هویتی مالک و مجوزهای اخذ شده باشد. تب تماس با ما نیز باید حاوی اطلاعات کامل تماس و آدرس باشد. چنانچه قوانین و مقررات خاصی برای فروش کالا دارید باید این اطلاعات را قبل از فرآیند ثبت سفارش در اختیار مشتری قرار دهید.

بعد از بررسی‌های لازم نماد اعتماد الکترونیکی شما صادر می‌شود و شما می‌توانید کد مجوز را روی سایت خود درج کنید. برای دریافت نماد نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ اما طبق اعلام سایت فرآیند احراز آدرس، شماره تماس و خودآزمایی الزامات نماد مستلزم پرداخت وجه به پیمانکار مورد تأیید مرکز است.

مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی ۱ سال است و قبل از تمام شدن مهلت آن باید درخواست تمدید از سوی متقاضی ارسال شود. برای تأیید شدن نماد اعتماد یک وب‌سایت نباید  هیچ تخلفی در مدت فعالیت خود داشته باشد و در مهلت مقرر اختلاف کسب‌وکار خود را با مصرف‌کنندگان حل کرده باشد. همچنین وب‌سایت در زمان تمدید اعتبار نباید نماد کسب‌و‌کار خود را بدون اطلاع به مرکز تغییر دهد و همچنین نباید مخالف قوانین جمهوری اسلامی (قوانین مرتبط با کسب‌و‌کارهای اینترنتی) فعالیتی انجام دهد. اگر وب‌سایت متقاضی شرایط ذکر شده را داشته باشد، نماد اعتماد آن توسط کارشناسان تمدید می‌شود. در غیر این ‌صورت ممکن است نماد اعتماد به مدت ۱ سال دیگر تمدید نشود و نماد فعلی نیز لغو شود.

1
اشتراک‌گذاری

3 دیدگاه

بازتابهای این مطلب

ارسال پاسخ